Šīs nedēļas raidījuma galvenais varonis ir vācbaltu domātājs un pasaulē atzītais biologs, biosemiotikas virziena pamatlicējs Jākobs fon Ikskīls (von Uexküll) (1864–1944). Viņš ir dzimis Keblas muižā, nelielā Igaunijas miestā Mikli (Mihkli), kas atrodas Pērnavas apriņķī un cita starpā ievērojams ar to, ka šeit kādu laiku par mācītāju kalpojis Livonijas neredzīgais Indriķis. Fon Ikskīls cēlies no senas baronu dzimtas, viņa tēvs bija ievērojams politiķis, bet māte nāk no Kurzemes fon Hānu dzimtas. Bērnību viņš pavadīja Livonijā, mācījās Tallinas Domskolā un vēlāk studēja zooloģiju Tērbatas universitātē (1884–1889), kur ir bijis vācbaltu korporācijas Estonia biedrs.

Fon Ikskīls nopietni aizrāvās ar bioloģiju un turpināja dzīvnieku studijas Heidelbergas universitātē, īpaši pievēršoties jūras iemītnieku izpētei – viesojās Neapoles zooloģiskajā stacijā, Monako un Tanzānijā, kur padziļināti studēja tolaik ļoti populāros jūras ežus. Zinātnieku visvairāk interesēja jautājums, kā dzīvnieki mijiedarbojas ar apkārtējo vidi. Balstoties novērojumos par dažādām būtnēm – ērcēm, medūzām, amēbām, tārpiem u.c., viņš izvirzīja pieņēmumu, ka dzīvnieks uztver apkārtni kā zīmju sistēmu. Šo dzīvnieka apkārtni fon Ikskīls nosauca par Umwelt jeb appasauli, kas ļāva viņam aplūkot dzīvos organismus ne tikai kā bioloģiskus objektus, bet arī eksistences subjektus. Umwelt jēdzienam 20.gs. ir pievērsušies un savās idejās iestrādājuši tādi nozīmīgi domātāji kā Martins Heidegers, Žils Delēzs, Džiordžio Agambēns u.c. Raidījumā būs dzirdamas reportāžas no Igaunijas mežiem, kur “Fono-Grāfs” meklēja fon Ikskīla dabas studiju iedvesmas sākotni un mēģināja rekonstruēt metodes, kas ļautu iejusties dzīvnieciskajā Umwelt.

Fon Ikskīla biogrāfijas tumšās lapaspuses ir apņēmies vētīt Morālais Kalnietis, jo ir pamats runāt ne tikai par piesliešanos nacismam un tās teorētisku attaisnošanu, bet par nacisma ideoloģisko dzimšanu, kas pavisam negaidīti var tikt saistīta ar Ziemeļvidzemes un Dienvidigaunijas ģeogrāfisko lokāciju.

Raidījumā izskanēs Radiomonadoloģijas 69.paragrāfs.



--