Autors: Dace Otomere

Šonedēļ “Radio Naba” topā izskan jaunākais singls “Arlekīns” no pašmāju tumšā folk grupas Juuk ar lietuviešu dzejnieka vārdiem. Publiskā terapijas seansā pārrunāta postpadomju traumas debija Pizdets I Meyk the Hevi Metāls. Viviré en Marte ar jaunāko singlu “Cities” no kosmosa izpētes lidojuma atgriežas uz zemes. No ārvalstu mūzikas jaunumiem “Radio Naba” topā jaunākais singls “Vendetta” no dāņu apvienības Iceage gaidāmā albuma “Seek Shelter”. Ar nepārspējamiem ģitāras rifiem priecē austrāliešu King Gizzard and the Lizard Wizar jaunajā singlā “Pleura”, bet ar elektronisku pop wave skaņdarbu “Dis-moi” uzmundrina noslēpumains duets no Parīzes Voie 81.

Juuk – Arlekīns

Tumšā folka/kantrī mūzikas grupa JUUK kā viens veselums uz Latvijas skatuves jau drīz būs zināma trīs gadus, lai gan tās dalībnieki aktīvi darbojušies alternatīvās mūzikas scēnā jau ļoti ilgu laiku. Apvienības 2019. gadā izdotajam debijas albumam “Indulgenču tirgotāji”, kas izpelnījās lielu publikas un kritiķu mīlestību, sekoja pērn Bandcamp vidē publicētais intīmo 2018.gada dzīvo ierakstu apkopojums digitālajā albumā “Divi koncerti” un singls “Sikspārnis”. Par skaņdarbu “Arlekīns” jāļauj runāt pašai grupai: “Lietuviešu dzejnieks Henriks Radausks (dz. 1910. g.) dzejolī “Arlekīna nāve” apraksta […] delartiskās komēdijas izrādi, bet mums nav zināms, vai autors kādu variāciju par šādu izrādi kādreiz redzējis vai vienkārši vaļsirdīgi interesējies par tēmu. Šim dzejolim Šubrovskis uzdūrās kā ābols uz naža Pētera Brūvera grāmatā “Stikla laivas”, kurā bija vēl citi dzejoļi, kurus viņš tad godīgi ar roku norakstīja datorā un pieglabāja nezināmai nākotnei. Šie Brūvera tulkojumi viņam esot atklājuši lietuviešu dzeju kā tādu, turklāt kā tādu, kuras vaibstos ir skaista, gotiski nolemta romantika. Apcerējis to, cik maz mēs patiesībā zinām par saviem kaimiņiem, viņš datoru aizvēra, lai to atkal atvērtu dažus gadus vēlāk (Oskara) Jansona virtuvē, lai dzejoli draugam parādītu. Dažas lietuviski gotiski nolemtas nedēļas vēlāk Jansonam izšāvās mūzika, kuru JUUK apstrādāja, ierakstīja un cer iekļaut savā otrajā autordziesmu albumā.” Atsaucoties uz vārdu “cer”, jāpiemetina, ka grupa šobrīd pūļa finansēšanas platformā “projektu banka” vāc līdzekļus jaunā albuma “Dziesmas pieaugušiem bērniem” ierakstīšanai.


Pizdets I Meyk the Hevi Metals - Pizdets I Meyk the Hevi Metals

Apvienojoties Latviešu alternatīvo grupu Nē un DJ Krankenwagen dalībniekam Linardam Kalniņam un skotu/bulgāru komponistam Aleksandram Tomasam Metjusonam (Alexander Thomas Mathewson), ir tapis jauns projekts ar nosaukumu Pizdets I Meyk the Hevi Metals (turpmāk: PIMTHM). Jaunā apvienība romantiskajā 14. februāra datumā ne tikai atzīmēja Linarda dzimšanas dienu, bet arī prezentēja savu debijas albumu “Troubled Son”. Šī prezentācija, kas tika aizvadīta kā aptuveni stundu garš terapijas seanss, ar psihoterapeita Nila Saksa Konstantinova palīdzību veicot dziesmu vārdu un tematiku psihoanalīzi, vēl joprojām ir noskatāma PIMTHM facebook lapā. ”Troubled Son” nav albums, kuram iespējams izcelt vienu, visa albuma skanējumu ietverošu singlu. Albuma 7 dziesmās dzirdama angļu, vācu un bulgāru valoda, bet par dziesmu tematiku grupa komentē, ka tajā “dominē pēcpadomju trauma, jaunu cilvēku pieaugšana Rietumu un Austrumu ideoloģiju un kultūru sadursmē, personīgas attiecības ar ģimenes locekļiem, kā arī mīlestība uz vēsturiski pretrunīgām personībām.” Šīs tematikas dzirdamas ari “Radio NABA” topā iekļautajā dziesmā, kas dala nosaukumu ar grupas nosaukumu. PIMTHM kaut kādā līmenī varētu raksturot kā Hardbasa eksistenciālo krīzi, nonākot Centrāleiropas elektroniskās mūzikas scēnā, bet nezaudējot savu agresivitāti. Dziesmas vārdu autors ir Aleksandrs, un tie, izpildīti pārspīlētā krievu akcentā angļu valodā, ironizē par arī Latvijas jauniešiem zināmo viedokļu sadursmi ar tik daudzu Padomju savienībā izaugušo vecāku “pareizo” dzīves modeli.



Viviré En Marte - Cities

12. februārī pašmāju avantgardā un eksperimentālā postroka apvienība Viviré en Marte klausītājiem nodeva savu debijas albumu “Great World”. Smeļoties iedvesmu sākot no Apollo 11 un citām kosmosa izpētes misijām līdz sapņainākajiem zinātniskās fantastikas darbiem, Viviré en Marte jeb, tulkojot no spāņu valodas, “dzīve uz marsa” ir kosmosa izpētes komandas nosaukums, kas dodas bezgalīgajā ceļā savā kosmosa kuģī “Great World”. Apvienība, kuras sastāvā ir Artūrs Pavlovskis, Andrejs Sadkovojs, Maris Letton un Viktorija Pavlovska, jau iepriekš uzšāvusies “Radio Naba” topā ar singliem “Apollo 11” un “Travel”, bet šoreiz laiks atgriezties uz zemes. Kā raksta pati grupa, “Dziesma “Cities” albuma kontekstā klausītājus no kosmosa pārved uz metropoles atmosfēru, kuras tēla pamatā tiek ņemta 1950.gadu Ņujorka. Muzikālo attēlu pamatā ir reāli lielpilsētas balsu ieraksti, kas, šķiet, ir kā dekorācijas Viljama S. Barouza romāna "Džanki" lasīšanai.” Dziesmas kosmiskām postroka skaņām, mijoties ar eksperimentāliem elementiem un sintētiskiem balss ierakstiem, kas brīžiem nedabīgi apraujas, iespējams, to izgriešanas dēļ, rodas kas ieintriģējoši mistisks. Apvienojot šos elementus dziesmai dažviet, it īpaši tās vidus posmā, piemīt neliela Lynchesque Tvinpīksas piegarša.



Iceage – Vendetta

“Vendetta” ir pirmais singls, ko grupa nodod klausītājiem no 7. maijā gaidāmā studijas albuma “Seek Shelter”. Šis būs dāņu apvienības Iceage piektais studijas albums, kas seko 2018. gadā izdotajam “Beyondless”. “Vendetta” jeb latviski – asinsatriebība patiesi izklausās visnotaļ izaicinoši un noslēpumaini agresīvi. Tajā pašā laikā Iceage daiļrades zinātājiem uzreiz taps skaidrs, ka šis singla skanējums atšķiras no grupas iepriekšējās darbības. Šoreiz grupa mazliet atkāpjas no sev piemtītošās post-punk skaņas un ievirzās vairāk arēniskā, plaši izplestā rokmūzikas skanējumā. Iespējams, ka tas skaidrojams ar faktu, ka jauno albumu grupa ierakstījusi Lisabonā pie Sonic Boom jeb Pīta Kembera. Pati grupa par singla tematiku komentē, ka “noziedzība ir apakšstraume visam. Ja Tu to neredzi, Tu nemeklē. Ar savu neuzvaramo politiku tā ir līme, kas visu satur kopā. “Vendetta” ir pret abām pusēm objektīvi vērsta deja uz pārkāpumu nelegālajām līnijām.” https://www.youtube.com/watch?v=yywnpQ2vRhM

King Gizzard and The Lizard Wizard – Pleura

2021. gads labi sācies visiem austrāliešu psihedeliskās grupas King Gizzard and The Lizard Wizard klausītājiem. Lai gan apvienības sešpadsmitais studijas albums “K.G.” iznāca tikai pērnajā novembrī, jau 26. februārī pie klausītājiem nonāks vienlaicīgi pašpietiekams un arī “K.G.” turpinošs albums “L.W.” Jaunā albuma trešais singls “Pleura” kopā ar pēdējā mirklī radīto video klipu jau ir nodots klausītāju baudījumam. Ģitāras rifu un plaši izvērstās skaņu ainavas maģisko un negaidīto pavērsienu pilnais singls ievelk klausītāju fantāzijas darbu cienīgu notikumu pasaulē. “Pleura” izdziedāts stāsts par nekromantu, kurš ir pateicīgs par cilvēkiem piemītošajām pašiznīcināšanās tendencēm. Zemtekstā, visticamāk, komentēta cilvēku reaģēšana uz pandēmiju, jo “pleura” jeb, latviešu valodā tulkojot, pleira ir “plāns, gluds, mitrs apvalks, kas ietver plaušu un kas no iekšpuses klāj krūškurvja sienas”, kā vēsta tēzaurs.  



Voie 81 - Dis-moi

“Dis-moi” ir dziesma, kas atver parīziešu elektroniskā pop wave dueta Voie 81 debijas albumu “Dis-moi”. Lai gan projekts ir duets, albuma ierakstus papildina vokālās partijas no trīs Eiropas galvaspilsētās, Parīzē, Madridē un Berlīnē, dzīvojošām sievietēm. Pati apvienība apgalvo, ka iedvesmu savai mūzikai smeļas 1980’to gadu analogajā skanējumā. Uz jautājumu par to, kādas personas slēpjas aiz saulainajiem un rotaļīgajiem ierakstiem, pārstāvji asprātīgi atbildējuši, ka ir “Kraftwerk ilgi pazudušie dēli vai rezultāts Deivida Gāna daudzajām afērām 1988. gada ASV turnejas laikā. Tik pat labi (Voie 81) varētu būt atjaunots stāvoklis bīskapam, kuru Ridlijs Skots glabāja ledusskapī.”