Autors: Atis Žagars

Waterflower – Zem Ūdens [pašizdots]

Sabīne Moore pēdējos gados manīta dažādos projektos, tai skaitā arī jauno grupu konkursa “Hadrons” uzvarētājas MMMM sastāvā, taču viņas pirmie soļi mūzikā tomēr datējami ar nu jau aizpagājušajā desmitgadē radīto projektu Waterflower. Nupat Sabīne izdevusi jaunu plati (un ar to es domāju – reāli vinila plati, kuru var iegādāties Waterflower bandcamp vietnē un citur) “Balta Gaisma”. Albums, manā skatījumā, lieliski sadalās divās daļās, kur viena ir vairāk sintētiska un pat nosacīti uz popmūziku virzīta, kamēr otra puse – stipri ambientāka un tamdēļ muzikāli filozofiskāka. Aktuālais albuma singls “Zem Ūdens” ietilpst tieši otrajā daļā, un man prieks, ka Sabīne šo ir izvēlējusies kā radio singlu Radio Naba topam. Ziemeļnieciskās elektroniskās mūzikas faniem noteikti būs spēcīgas asociācijas ar Bjorku, lai gan tas vairāk no producēšanas/aranžijas viedokļa, jo Sabīnei jau sen ir savs rokraksts. Gaisīgs, burbuļojošs (dēļ sempliem – vietām vārda tiešā nozīmē!) un patīkami smagnējs darbs. Vairāk par jauno albumu Sabīne Moore pastāstīja pagājušās nedēļas raidījumā “Mūzikas Sirds”.

Tornhill – Happy Thoughts and Everything Else [pašizdots]

Maz šobrīd ir zināms par pašmāju kolektīvu Tornhill, kam nav sakara ar leģendāro Tornis Records. Nu, savā ziņā nedaudz ģeogrāfiski ir, jo grupa mēģinājumus aizvada Āgenskalnam kaimiņos esošajā Torņakalnā, no kā arī atvasināts kvinteta nosaukums. Pavisam godīgi – man šī ir pirmā iepazīšanās ar Tornhill un arī koncertos nav sanācis redzēt. Jaunākais singls “Happy Thoughts and Everything Else” muzikāli varētu ietilpt t.s. “art-rock” lauciņā ar nelielām atsauksmēm uz psihodēliju.

IDLES – War [Partisan Records]

Pirms dažām nedēļām Bristoles apvienība IDLES nonāca negaidītā mūzikas preses starmešu gaismā, pašiem to negribot (par to runājām arī raidījumā Mūzikas Sirds ; ļoti īsumā – Sleaford Mods un Fat White Family apsūdzēja IDLES par liekulību, proti, ka viņi runājot dziesmās par sociālo nevienlīdzību, lai gan paši trūkumu nav piedzīvojuši ; stāsts, protams, ir plašāks). Lai nu kā tur arī būtu ar “kurš ir patiesāks sociālists” ideju, IDLES pavisam nesen ir izdevuši jaunu un kritiķu ļoti labi novērtētu albumu ar nosaukumu “Ultra Mono”. Tā aktuālais singls un vienlaikus arī albuma ievaddziesma “War”, kā izteikušies paši mūziķi, nav par karu kā tādu, bet par iekšējiem konfliktiem (karu) sevī. Tāpat IDLES albuma aprakstā Apple Music min, ka šī ir visātrāk tapusī dziesma grupas karjerā (“mēs vienkārši sanācām kopā, es izstāstīju konceptu, un mēs ātri uzrakstījām”, stāsta grupas līderis Džo Talbots). Muzikāli tas ir jaudīgs, skaļš un agresīvs ievads albumam, arī pateicoties pirmajām rindiņām: “Wa-ching! / That's the sound of the sword going in”.

Nothing – Bernie Sanders [Relapse Records]

Runājot par dziesmām, kuru nosaukums var būt maldinošs... Kad Filadelfijas šūgeizeri Nothing septembra sākumā izsludināja savu ceturto studijas albumu “The Great Dismal” (tas tiks izdots oktobra izskaņā), daudzus pārsteidza un darīja ziņkārīgus, par ko būs albuma vidusdaļā ievietotā dziesma ar nosaukumu “Bernie Sanders”. Par slaveno politiķi? Par sociālisma kustību? Protesta dziesma? Kāpēc izvēlēts tieši šāds nosaukums, Nothing joprojām nav nekur komentējuši, toties, piesakot “Bernie Sanders” kā otro singlu, dziesmas preses relīzē minēts, ka tā ir dziesma par “apmaldīšanos Japānā – gan tiešā, gan pārnestā nozīmē”. Vismaz tā tas esot bijis sākotnēji plānots, bet tagad grupa vairs “pati nezina, par ko tā ir”. Ja atgriežamies pie pašas mūzikas, tad jaunākais Nothing singls ir visai tipisks šūgeizs – griezīgs, bet melodisks un silts skaņdarbs.

Working Men's Club – John Cooper Clarke [Heavenly Records]

No Bērnija Sandersa pie Džona Kūpera Klārka... Klārks ir angļu dzejnieks, kas savu spilgtāko slavas brīdi piedzīvoja septiņdesmitajos gados punk-rock scēnas rašanās sākumposmā, kurš arī pats izdeva vairākus albumus 70’to un 80’to gadu mijā. Jaunās Mančestras grupas Working Men’s Club sirdīs Džons Kūpers Klārks, kā var nolasīt, ir tuvs, pašiem viņu nodēvējot par “Ziemeļu Ikonu” (Klārks ir no Lankašīras, kas atrodas Anglijas Ziemeļos). Singls gan ir stipri tuvāks post-punk žanram, arī izteikti elektronisks un paskābs, savā ziņā sasaucoties ar t.s. “madchester” žanru astoņdesmito gadu otrajā pusē – MDMA un rave skaistajā saullēktā.