Piektdiena, 2025. gada 9. maijs

Vārda diena: Klāvs, Einārs, Ervīns

Latvijas Sabiedriskais medijs

Rīta pārraides

06:00

Mūzika

08:00

Nabarīts

108. Smagais rīts ar muzikālo specvienību Effekts
Gana aktuāli! "Erica Synths" dibinātājs Ģirts Ozoliņš

8:45 intervija ar ar Janu Saulīti – par Radio NABA raidījumu "Tu saki?".

9:00 interviju cikls, Gana Aktuāli viesis, "Erica Synths" dibinātājs Ģirts Ozoliņš

Raidījuma gaitā izskanēs arī ierastās rubrikas Zinātnes ziņas, Dienas mashup un Pasaules skaņu Effekts.

Pieslēdzies radio NABA viļņiem 8:00, katru trešdienas rītu un klausies muzikālo specvienību EFFEKTS darbībā!

Spēlētās dziesmas.

Lasīt vairāk

10:00

Mūzika

11:00

Latvijas dēkaiņi

Latvijas Dēkaiņi #71 - Reinis Gailītis

Latvijas Dēkaiņu 71.epizodes viesis ir Reinis Gailītis, dabas piedzīvojumu entuziasts un supotājs ar pieredzi.

Ierastos darbus un auksto ziemu Latvijā, Reinis nolēma iemainīt ar 2 mēnešu solo piedzīvojumā uz Bali, Austrāliju un Taizemi. Vietējās kultūras iepazīšana, dzīvošana līdzi vietējo vieglajam dzīves ritmam, pirmais sods, kā arī Ziemassvētki un Jaunais gads, esot prom no mājām.

Kas jaunieti iedvesmoja doties šadā piedzīvojumā un tieši uz šīm valstīm, kas jāņem vērā, dodoties saullēkta skūtera braucien-pārgājienā uz vietējo vulkānu Bali, un kāpēc vērts pamēģināt strādāt attālināti jaunā valstī un kultūrā, par to uzzini šajā Latvijas Dēkaiņu sarunā!

Ja Tev patīk saturs, kuru mēs radām, priecāsimies, ja uzsauksi mums kādu krūzīti kafijas šeit - buymeacoffee.com/latvijasdekaini.

Reiņa Instagram mājas.

Lasīt vairāk

11:30

Mūzika

Dienas pārraides

15:00

Dienas apskats - kultūra, zinātne, izglītība un vide

15:20

Mūzika

16:00

Tu saki?

Valodiņa - galodiņa cauri laikiem un pārmaiņām - vai studēt valodas 21.gs. ir “stilīgi”?
Valodu spēks ir cilvēkos, kuri tajā runā. Saruna ar filologiem S.Iesalnieci un S.Višku

Radio NABA ēterā turpinām uzdot jautājumu “Tu saki?”, virpinot sarunas par studijām, zināšanām un pieredzi augstskolā. Raidījuma “Tu saki?” ceturtais izlaidums būs klausāms trešdien, 31. maijā, plkst.16.00, bet pēcāk – Radio NABA raidierakstu krātuvē (podkāstos). Paralēli radio raidījumam būs skatāma arī video tiešraide Latvijas Universitātes (LU) kontā sociālajā tīklā Facebook.

“Tu saki?” ceturtajā raidījumā satiksies divas valodu speciālistes, kas vēlas apgāzt stereotipu, ka valodu studijas 21. gadsimtā “nav svarīgas”. Gluži otrādi – valodu zināšanas paplašina pasaules redzējumu un dod iespēju brīvi sadarboties ar kolēģiem visā pasaulē. 

Savu skatījumu par studijām “valodniekos” sniegs Sandija Iesalniece – LU Humanitāro zinātņu fakultātes lektore, šīs pašas fakultātes vācu filoloģijas absolvente, un Signe Viška – arī vācu filoloģijas programmas absolvente, autore un tulkotāja, kultūras un literatūras projektu organizatore un dalībniece. Signe kādu laiku bijusi arī Radio NABA literatūras raidījuma "Bron–Hīts" veidotāja un vadītāja.

Raidījuma vadmotīvs vēsta: “Tu saki, ka studentu gadi ir labākais laiks cilvēka dzīvē? Es saku, ka studiju laikā iegūtie draugi paliek uz mūžu. Zināšanas un pieredze arī. Raidījumā “Tu saki? “ par studentu dzīvi, par pirmajiem soļiem zinātnē, par priekiem un bēdām augstskolā, par cerībām un realitāti un arī par neko.”

Raidījuma viesiem sarunas raisīt palīdzēs jau zināmas Radio NABA ētera personības – Artis Ozoliņš un Rihards Blese. Viņi viesiem liks arī “pasvīst” ar negaidītiem “ātrajiem jautājumiem”, nelielām “provokācijām” par sarunas tēmām un maksimāli brīvu atmosfēru radio studijā.

Ceturtajā raidījumā “Tu saki?” valodu zinātājas runās par to, kādēļ vispār jāstudē valodas, kā mainījusies «valodu» mode gadu gaitā, proti – kas bija pieprasītākās valodas pirms 20 gadiem un tagad? Sandija un Signe lauzīs stereotipu, ka valodas studē tikai tie, kas grib būt skolotāji, atklājot cik daudzās nozarēs mūsdienās strādā valodu speciālisti. Neizpaliks arī diskusija par tehnoloģijām un valodām – vai modernās tehnoloģijas ir drauds vai draugs? Un galu galā – ja vēlies augstskolā studēt valodas – kam jāpievērš uzmanība jau vidusskolas laikā? 

“Tu saki” ir klausāms Radio NABA  ēterā vienu reizi mēnesī, ar atkārtojumiem, kā arī raidierakstos un video formātā Facebook. 

Klausies Radio NABA un pagriez pasauli!

 

 

Lasīt vairāk

16:30

Mūzika

17:00

Dziesmusvētku tīklos

Spēcīga ir svētku kopības sajūta. Saruna ar J. Nīmani, R. Bacānu un V. Muktupāvelu
Tradicionālais un mūsdienīgais Dziesmu svētkos. Viesos V.Muktupāvels, J.Nīmanis, R.Bacāns

Uz “tradicionālo” un “mūsdienīgo” varam raudzīties vairākos līmeņos un mērogos. Piemēram, pašu Dziesmu svētku norisē, kurā tradicionālie un vienmēr esošie elementi ir gājiens, koncerti, koru kari. Mēs varam skatīties uz Dziesmu svētku repertuāru, kur ir a cappella, tautasdziesmu apdares, bet ir arī jaundarbi un ir pat jauni žanri. Domājot par “tradicionālo” un “mūsdienīgo”, mēs vienmēr paturam prātā, ka visas tradīcijas ir izdomātas, un tās mainās laika gaitā, gribot negribot. Kaut kādā mērā tas ir arī jautājums par veco un jauno. Daži saka, ka jaunais ir ļaunums.

Par esošo, paralēlo, vēlamo Dziesmu un Deju svētku kustību, svētkiem un tās iespējamajām korekcijām sarunā piedalās LU HZF Folkloristikas un etnoloģijas katedras profesors, etnomuzikologs, folklorētājs un komponists Valdis Muktupāvels, multinstrumentālists, komponists un 2022. gada “Citu dziesmu svētku” mākslinieciskais vadītājs Jēkabs Nīmanis un diriģents, tenors un 1993. gada Dziesmu svētku noslēguma koncerta atjaunojuma iniciators 2023. gada jūlijā Rūdolfs Bacāns. Kopā ar viesiem atbildes meklē raidījuma vadītājs Jānis Daugavietis.

 

Vai jūs esat spējuši izvairīties no Dziesmu svētku tīkliem bērnībā, jaunībā un mūsdienās?

Valdis: Man liekas, ka lielākā daļa Latvijas cilvēku ir šā vai tā šajos tīklos iekšā, jautājums gan, kurā brīdī un kādā formātā. Kad sāku studēt universitātē, mans zinātniskā darba vadītājs jau dziedāja korī, un tas bija tikai nedēļu jautājums, ka arī es aizgāju korī. Tad jau bija klāt arī Dziesmu svētki. Tā bija LU Ķīmijas fakultāte un dziedāju korī “Tēvzeme”, ko vadīja Haralds Mednis.

Kā Tev, Jēkab, gājis ar Dziesmu svētkiem?

Jēkabs: Es esmu šajā ēnā dzīvojis, un tie (Dziesmu svētki) mani skaisti ir aizsargājuši no pārcepšanās saulē. Tas gan nenotika 1988. gadā, kad piedalījos Deju svētkos, atceros, kā es nodegu Rumbulas stadiona mēģinājumos. Man tas Dziesmu svētku ritms ir bijis, jo es spēlēju orķestrī. Nedziedu un nemēģināju dziedāt, un no dejošanas ātri tiku vaļā. Lai nebūtu jādejo, gāju spēlēt klarneti. Nevienā brīdī neesmu nožēlojis šo izvēli. Un arī tad, kad jau biju profesionālis, man ir visgaišākās atmiņas palikušas. Nekādas tādas nospiedošas sajūtas man nav.

Rūdolf, kā Tev ar Dziesmu svētkiem gājis līdz šim?

Rūdolfs: Man ir gājis diezgan interesanti. Sākot jau no 90. gadu sākuma, kad es Dziesmu un Deju svētkus apmeklēju kā ļoti maziņš skatītājs. Vēlāk tas ceļš visai loģiski mani aizveda līdz, ja tā var teikt, svētku virsotnei kā diriģentam caur Rīgas Doma zēnu kori un pēc tam caur Mūzikas akadēmiju. Tad arī kā dziedātājs esmu piedalījies vairākas sezonas gan Valsts Akadēmiskajā korī “Latvija”, gan Latvijas Radio korī. Faktiski man šie svētki vienmēr ir bijuši no divām pusēm: gan no amatieru kustības, kur es vadīju savus korus, gan no profesionālās puses esmu gājis cauri un daudz ko piedzīvojis.

Rūdolf, cik es nojaušu, tad Latvijas Radio koris un Valsts Akadēmiskais koris “Latvija” – tie ir tādi pasaules līmeņa kori, vieni no labākajiem pasaulē. Tu esi tajos dziedājis, un tātad Tu esi pasaules līmeņa profesionālis. Kā Tev ir piedalīties kā dziedātājam šajā amatieru pasākumā, ko mēs saucam par Dziesmu svētkiem?

Rūdolfs: Nu jāsaka, kā dziedātājam ir diezgan sarežģīti noķert profesionālās sajūtas, bet ļoti spēcīga tomēr ir kopības sajūta Dziesmu svētkos. Tas laikam ir tas galvenais, kas, manuprāt, Dziesmu svētkus uztur un virza uz priekšu.

Valdi, kas ir Tavs instruments, es pieļauju, ka tā ir kokle?

Valdis: Jā, arī šajos Dziesmusvētkos mani ar kokli rokās varēs dzirdēt un redzēt atklāšanas koncertā. Tā būs vesela programma, kur piedalās gan kori, gan arī instrumentāla grupa. Dziesmusvētkos, ja tā padomā, bez kokles arī citus instrumentus laiku pa laikam esmu spēlējis. Vienos Dziesmu svētkos bija tādas taures, savukārt 90. gada Dziesmu svētkos man bija zvaniņu koru kompozīcija, ko koristi un lielais koris zvanīja. 

Mēs zinām, varbūt šad tad  aizmirst, domāju, pabīda malā, ka Dziesmu svētku procesā piedalās ne tikai koristi, ne tikai tautu deju ansambļi (dejotāji pēdējos Dziesmu un Deju svētkos ir daudz lielākā vairumā nekā koristi), bet arī ir teātri, folkloras kopas, koklētāju ansambļi, pūtēju orķestri un vēl.  Bet, Valdi, vai Tu esi kādreiz darbojies vai uzstājies koklētāju ansamblī? 

Valdis: Man ir kompozīcijas kokļu ansamblim, vismaz pāris tādi dziesmu cikli, tādā ziņā es esmu darbojies. Kaut kad arī man pašam rokās ir bijusi tāda lielāka kokle ar pustoņu pārslēgiem un laiku pa laikam arī tādas iznāk spēlēt. Bet kokles ir arī dažādas, ir arī tādas, teiksim, diatoniskas, ar salīdzinoši mazāk stīgām. Tur arī ir ansambļi un tādos iznāk darboties ik pa laikam.

Jēkabs arī ir komponists. Vai Tev ir tāda ambīcija, ka kāda no Tavām dziesmām kādreiz tiktu atskaņotas Dziesmu svētkos gala koncertā?

Jēkabs: Rūdolf, kā Tev liekas?

Rūdolfs: Es domāju, ka Jēkabam ir ļoti daudz skaņdarbu, kuri pelnījuši tikt iekļauti Dziesmu svētku repertuārā.

Jēkab, vai Tu to gribi, Tu uz to tiecies, Tu pie tā piestrādā?

Jēkabs: Ir tāds priekšstats sabiedrībā: ja par to daudz runā, tad to visi grib. (..) Es nekad nerakstu nevienu kompozīciju, domājot, ka to dziedās 10000 vai 30000 cilvēku. Man nav tāds uzstādījums, kad es komponēju, un man neviens to arī nav prasījis. (..) Tur ir savi likumi un tempi. Un ir dzirdēti gadījumi, kad komponistam sanāk un kad nesanāk. Bet tas nav tāds dzīves mērķis, jo komponists var absolūti piepildītu un laimīgu dzīvi Latvijā dzīvot, arī neuzrakstot nevienu kordziesmu un nepiedaloties Dziesmu svētkos. Protams, kaut kādā ziņā justies vajadzīgam komponistam ir pamata vēlme.

Rūdolf, Tu organizē šo Dziesmu svētku laikā pasākumu, kas īsti laikam ar Dziesmu svētkiem tieši nav saistīts, bet varbūt arī ir. Te runa ir par 93. gada Dziesmu svētku noslēguma koncerta atjaunojumu 7. jūlijā. Pastāsti, kas tik īpašs bija 93. gada Dziesmu svētku noslēguma koncertā, ka tas ir jāatkārto?

Rūdolfs: Gluži prom no Dziesmu svētkiem arī šajā ciklā es nespēju tikt, lai gan faktiski šis ir pirmais cikls, kuru izlaižu kā aktīvs diriģents un dziedātājs. Taču es atcerējos, ka mani pirmie Dziesmu svētki bija tieši 1993. gadā, uz kuriem biju kā mazs puika. Nostalģisku motīvi vadīts, tiku pie svētku ieraksta, un es sajutu, ka tur bija pilnīgi kaut kāda unikāla atmosfēra. Cilvēki bija tikko atjaunojuši Latviju, visi bija priecīgi, visi pārsvarā dziedāja no galvas. Caur 30 gadu vecu ierakstu tiešām varēja sajust ārkārtīgi milzīgu prieku un brīvību. Tad arī radās ideja atjaunot šos svētkus, izpildot visus skaņdarbus no šī noslēguma koncerta, un vēl papildus iekļaujot arī vairākus skaņdarbus no atklāšanas koncerta.

Es saprotu, šajā koncertā 7. jūlijā uzstāsies tikai profesionālu kolektīvu dziedātāji.

Rūdolfs: Jā, man izdevās mobilizēt savus bijušos kolēģus gan no Valsts akadēmiskā kora, gan no kamerkora Ave Sol, gan arī no Latvijas Radio kora. Tas, var teikt, būs eksperiments – koncerta sajūtas pārcelt telpiskā vidē, papildus to visu bagātinot ar Vestarda Šimkus pavadījumiem un viņa skaņdarbiem.

Jēkabs Nīmanis ir zināms arī ar to, ka viņš ar kolēģiem, draugiem un paziņām pagājušā vasarā Valmieras teātra festivāla ietvaros rīkoja “Citu dziesmu svētku” pasākumu. Pastāsti par to, un kāda bija arī galu galā citu reakcija?

Jēkabs: Tas bija sociāls un visādi citādi muzikāls eksperiments, šis formāts – koris, orķestris – tādā lielākā pulkā, ārā koncertā. Arī tas, kā konvertējas muzikālā literatūra (koncertā korim un orķestrim tika aranžētas Latvijas pagrīdes rokmūzikas dziesmas) un kā mēs to uztveram, kā strādā teksts, kā strādā konteksts un kādi ir rezultāti. Ļoti interesanti un ne man vienam par to jārunā.

Skatoties, kāda ir šo Dziesmu svētku programma, atvēru dziesmusvetki.lv. Lapas  apakšā redzu, ka tur vēl kādas septiņas lapas ir uz priekšu. Tātad 100 - 150 pasākumi vienā reizē.

Valdis: Labāk, lai kultūras patēriņš ir tā vienmērīgāk sadalīts, nevis tagad piecos gados vienu reizi. Tagad sanāk, ka visi kultūras lauciņi piedzīvos savu kulmināciju vienlakus.

Jā, man ir tāds jēdziens radies, varbūt arī no kāda nozagu, “Dziesmu svētku nogurums”. Un tas Dziesmu svētku nogurums man ir sācies krietni pirms Dziesmu svētkiem. Kas notiks tajā Dziesmu svētku nedēļā, nezinu, varbūt meklēšu kādu vietu, kur no tiem var aizbēgt.

Jēkabs:  Tu esi dīvains. Saproti, ja cilvēki izpērk biļetes, ja cilvēki ar skubu mēģina piedalīties, nāk uz mēģinājumiem, tas liecina par to, ka tas ir vajadzīgs. Tas, ka mums, te kaut kādiem intelektuāļiem gudras pārdomas rodas par to, kas ir pareizi vai nepareizi... Visu jau parāda cilvēku griba, un Dziesmusvētki ir tieši tādi, kādus tos padara cilvēki. Nevis tur kaut kāda mistiska komiteja pieņem lēmumus, ignorējot visu pasauli. 

Kā jums liekas – cik spēcīga ir akadēmiskās mūzikas profesionāļu interese par Dziesmu svētkiem? 

Rūdolfs: Noteikti, ka ir divējādi, jo ir cilvēki, kuri redz tajā visā lielu piepildījumu un lielu vēlēšanos būt. Bet ir arī tādi, kuri, es pieļauju, nebūs Dziesmu svētku dalībnieki, jo viņiem tā ikdiena tomēr ir tik piesātināta ar citām lietām. Nezinu, vai tā ir kāda greizsirdība, ka varbūt viņi nav tie diriģenti, vai arī sajūta, ka vajag kaut kā savādāk, bet es neteiktu, ka ir tāda kopīga vilkme jūtama.

Jēkabs: Es gribēju papildināt par to profesionalitāti un par to, piemēram, vai man ir interesanti klausīties koncertus, it sevišķi lielkoncertā. Patiesībā tur ir ļoti interesanti mākslinieciski izaicinājumi. Man ir vienkārši interesanti, kā ar tiem tiek galā. Vai tas strādā, vai šī kompozīcija, kuru, piemēram, Kārlis Lācis uzrakstījis, vai tā strādā tajā kontekstā? Kā strādā skaņotāji? Man ļoti patika pēdējos Dziesmu svētkos ģenerālmēģinājumā, kā tika atrisināta problēma ar apskaņošanu, kura tur vienmēr bija kaut kā dzirdama. Pēdējo gadu Dziesmu svētkos biju ļoti laimīgs, ka to var izdarīt tik smalki un niansēti, ka milzīgs daudzums ar cilvēkiem sēž, aizturējuši elpu, un klausās koncertu, nevis sarunājas savā starpā. Tiešām bija tā sajūta, ka milzīgs daudzums cilvēku kopā elpo.

Rūdolfs: Man savukārt ļoti interesanti vērot, kā kurš diriģents vada šo kopkori. Vienam diriģentam varbūt koris nedaudz stājās, cits viņu pilnīgi mobilizē, tā ka visi ir vienoti un viss temps iet uz priekšu. Tas ir ārkārtīgi interesanti, un es domāju, ka arī daudzi dziedātāji ir tik augstu līmeni sasnieguši, ka viņi jau analizē uz skatuves pēc katra diriģenta – šeit mums nesanāca tas, šeit bija tas, šeit bija forši.Tas ir ārkārtīgi unikāls notikums.

Valdis: Noteikti varētu vēl piebilst, ka pateicoties mākslinieciskajam līmenim un augstajiem uzstādījumiem, kas tiek sasniegti, regulāri darbojoties koriem, Latvijas līmenis ir (esmu speciāli skatījies korus Kanādā, Dānijā, Vācijā, Anglijā, Skotijā) tiešām pakāpi, divas pakāpes augstāk. Latvijā koru mēģinājumos tomēr liela uzmanība tiek pievērsta niansēm un detaļām, un tas viss tiek slīpēts. Tam ir rezultāts. Skan labi, ir izlīdzināts skanējums.

Vairāk par rokmūziku Dziesmu svētkos, alternatīvajiem kopdziedāšanas un citiem mūzikas festivāliem, mākslinieciskajām kvalitātēm un Dziesmu svētku “atbrīvošanu” klausies ierakstā!

Mūzika:

"Citu dziesmu svētku" koris un pūtēju orķestris "Rīga" - Melnā uzvalkā
Valsts Koris Latvija - Mūžam zili

Lasīt vairāk

Vakara pārraides

18:00

Mūzika

19:00

KŪL

Grāfienes "Ceļā" uz Prāgas Scenogrāfijas un teātra telpas kvadriennāli

2023. gada 8.-18. jūnijā Čehijas galvaspilsētas Prāgas publiskajā vidē - tirgū, mākslas galerijās un mākslas akadēmijā - norisināsies lielākais teātra arhitektūras un scenogrāfijas pasākums pasaulē - 15. Prāgas Scenogrāfijas un teātra telpas kvadriennāle, kurā ar ekspozīcijām valstu, reģionu un studentu sadaļā piedalās arī Latvija. Šodien Radio NABA studijā viesosies mākslinieču apvienība "Grāfienes".


Prāgas Scenogrāfijas un teātra telpas kvadriennāle ir lielākā skatuves mākslai veltītā starptautiskā izstāde un festivāls, kas pulcē kopā jomas profesionāļus no visas pasaules. Kopš 1967. gada tā darbojās kā apmaiņas, sadarbības tīkls un izglītības platforma, kurā, ar izstāžu, festivālu, darbnīcu, simpoziju, izglītojošu notikumu un rezidenču starpniecību, tiek apskatīti labākie scenogrāfijas darbi.

Katras iesaistītās valsts dalībniekiem, arī Latvijas pārstāvjiem, galvenais uzdevums ir piedāvāt starptautiskajai auditorijai ieskatu būtiskajos un aktuālajos scenogrāfijas procesos pēdējos četros gados.

Kopš iepriekšējās Prāgas kvadriennāles, kas norosinājās 2019. gadā, pasaule ir mainījusies. Mēs dzīvojam un radām teātri jaunā realitātē, kuru aptumšo bezprecedenta trauksme un ļaunums, apgaismo bezprecedenta kolektīvā iztēle, rīcība, solidaritāte un rūpes kā reakcija uz smago un ieilgušo turbulenci, ko radījis karš, pandēmija, klimata krīze un demokrātijas apdraudējums. Skaidrs ir tikai viens – domājot par nākotni, mums ir jāmācās iztēloties jauna, neesoša, nepazīstama pasaules kārtība. Tas ir rets, neparasts un “jēls” brīdis, kurā mākslai kā iztēles rosinātājai ir milzīga nozīme. Rets, neparasts, jēls jeb “RARE” – tāda ir arī šogad Prāgas kvadriennāles tēma, kas aicina foruma dalībniekus radīt jaunu realitāti, iesaistot kopienas, vidi, situāciju, vietu un tās garu jeb genius loci.  


Valstu un reģionu ekspozīciju Latvijas vārdā šogad Prāgā pārstāvēs skatuves mākslinieču kolektīvs “Grāfienes” (Dace Ignatova, Justīne Jasjukēviča, Ildze Jurkovska, Marianna Lapiņa) un kuratore Gundega Laiviņa ar darbu “Ceļā”, kas scenogrāfiju redz nevis kā objektu, telpu-fikciju vai teātra institūciju apkalpojošu praksi, bet gan kā nerimstošu procesu, kas veido un veidojas īpašās attiecībās ar vietu, laiku un kopienām. Kvadriennāles izstādes atklāšanas vakarā, 7. jūnijā, “Grāfienes” pametīs savu darbnīcu Rīgā, lai kopā ar dramaturgu Kirilu Ēci, operatoru Dāvidu Smiltiņu ar auto dotos ceļā uz Prāgu.
Katru ceļojuma dienu viņas radīs jaunu teātra telpu, vides scenogrāfiju vai performatīvu intervenci,
kas pētīs māksliniecēm būtiskus teātra principus un reaģēs uz ainavu, laikapstākļiem, ceļā satiktajām cilvēku un necilvēkveidīgu būtņu kopienām. Šis ceļojums meklēs atbildi uz fundamentālu jautājumu, kas nodarbina teātra māksliniekus ikvienā pasaules malā – kāda šodien ir teātra jēga un uzdevums? Kādā teātra telpā var piedzimt šī jaunā jēga?

Prāgā apmeklētāji katru dienu varēs sekot līdzi mākslinieču ceļojuma tiešraidei Latvijas stendā izvietotos ekrānos, līdzīgi kā realitātes šovos, pamazām nodibinot attālinātu, taču zinātkāres un empātijas pilnu saikni ar jaunajām māksliniecēm. Kvadriennāles noslēguma dienā “Grāfienes” ieradīsies stendā, lai piedāvātu šī ceļojuma-izrādes epilogu, kura saturu un estētiku tieši ietekmēs ceļā piedzīvotais.

Latvijas scenogrāfijas studentu ekspozīciju “Jaunā Pasaule” veidos Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) scenogrāfijas nodaļas studenti kopā ar saviem pasniedzējiem un šīs ekspozīcijas kuratoriem - Moniku Pormali, Viktoru Jansonu, Reini Suhanovu un Mārtiņu Kalseri. Ekspozīcija veidota kā veltījums akadēmijas pasniedzējam un meistaram Andrim Freibergam, kura skola Starptautiskā teātra vidē ir iemantojusi atpazīstamību, pateicoties tieši dalībai Prāgas kvadriennāles izstādēs. 2017. gadā Prāgas kvadriennāle meistaram piešķīrusi pirmo Scenogrāfijas skolotāja balvu. Izstādes vizuālais koncepts veido saskares punktu starp tradīciju un skatu nākotnē. Tādēļ telpiskā, fiziskā struktūra piedāvā vērties debesīs caur hipertrofētām skatuves kastēm, bet izstādes daļa, kas realizēta papildinātās realitātes vidē, iepazīstina ar studentu darbiem “mākonī” – virtuālajā telpā. Stāstos, ar kuriem strādā LMA studenti, varoņi meklē katrs savu patiesību. Par pamatu tika izraudzīts meklētāja tēls latviešu rakstnieka Sudrabu Edžus stāstā "Dullais Dauka" - mazs puika jūras krastā. Viņš vēlas zināt, kas atrodas aiz līnijas, kur debesis satiekas ar jūru. Neapmierināts ar pieaugušo atbildēm, viņš dodas meklēt patiesību telpā – pretī horizonta līnijai.


Latvijas dalību Prāgas kvadriennālē nodrošina Latvijas Jaunā teātra institūts un Latvijas Mākslas akadēmija, pateicoties Latvijas Republikas Kultūras ministrijas, Valsts Kultūrkapitāla fonda, transporta un loģistikas uzņēmuma SIA “Airos” atbalstam.

Lasīt vairāk

19:30

KŪL

Kā es jūtos pēdējā laikā - mentālā veselība un laikametīgā māksla

Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs (LCCA) maija beigās atklāja izstādi “Kā es jūtos pēdējā laikā”, kurā par psihiskās veselības tēmu domā laikmetīgās mākslas autori - gan par savu vai tuvinieku slimības pieredzi un profilaksi, gan pētot sabiedrības aizspriedumus un tēmas stigmatizāciju. Izstāde un tās pavadošā programma notiks Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzejā (MVM). Šovakar Radio NABA studijā viesosies izstādes kuratore Laura Brokāne un mākslinieces Ieva Vīksne un Līga Spunde.

Ģeopolitiskā spriedze, klimata trauksme, pandēmijas radītā nošķirtība un pastiprinātā tehnoloģiju lietošana atstājusi ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību. Kopš pandēmijas laika šī tēma publiskajā telpā kļuvusi arvien aktuālāka, taču joprojām valda arī daudz aizspriedumu, aizdomu un nosodījuma. Lai veicinātu sabiedrības izpratni un mazinātu aizspriedumus par šo tēmu, izstāde pievēršas dažādiem psihiskās veselības skatpunktiem - personīgai cīņai ar depresiju, pārdzīvojumam, pieredzot tuvinieka zaudējumu, pašpalīdzības tehnikām un profilaksei, kā arī stereotipu atsegšanai.

Izstādē piedalās mākslinieki Anda Lāce, Līga Spunde, Reinis Hofmanis, Anna Salmane, Andris Kaļiņins, Krista Dzudzilo, Reinis Dzudzilo, Rasa Jansone, Ieva Vīksne, Zane Tuča, Ernests Vilsons un Sanita Tauriņa.

Lasīt vairāk

20:00

Mūzika

21:00

Mūzika

22:00

Intervilnis

OLD COLD TAPE-4 / 1975|1979

Programmā:

01. THE FUTURE - Blank Clocks / 1976
02. THE ID - Julia's Song / 1977
03. SPK - Contact / 1979
04. A CERTAIN RATIO - All Night Party / 1979
05. TUXEDOMOON - No Tears / 1978
06. ROBERT RENTAL - Day Breaks, Night Heals / 1979
07. CRASH COURSE IN SCIENCE - Mechanical Breakdown / 1979
08. DARK DAY - Hands In the Dark / 1979
09. ULTRAVOX - Dislocation / 1978
10. VICE VERSA - Riot Squad / 1979
11. THE NORMAL - Television Overdose / 1978
12. KRAFTWERK - Antenna / 1975
13. JOY DIVISION - Insight / 1979
14. YELLO - I.T. Splash / 1979
15. O.M.D. - Bunker Soldiers / 1979
16. AVIADOR DRO - Electroshock / 1979
17. MODERN EON - Special Patrol / 1979
18. THE HUMAN LEAGUE - Morale / 1979

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Industrial/Post Punk/Experimental/New Wave/Minimal Synth
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
...Tūkstošiem grāmatu, kuras neviens nekad neatšķirs. Lampas, kuras nekad nedos gaismu, aizlieguma zīme. Kam tā vairs aizliegs savu aizliedzamo. Trolejbuss, sastindzis strīdā ar taksometru, un neviens no tiem nepadosies, neatkāpsies, bet stāvēs līdz pilnīgam sairumam. Pārvertušies sarūsējušos rāmjos...
(Egīls Ermansons "Cilvēks Ar Bērnu Ratiņiem")

Lasīt vairāk

23:00

Mūzika

Nakts pārraides

00:00

Mūzika

01:00

Mūzika

02:00

Mūzika